Maskinbearbetning
En korrekt genomförd maskinbearbetning är grundbulten
till en lyckad renovering eller ett motorbygge. Innan du lämnar
dina delar för bearbetning så måste du veta att de
är fullgoda eller att du köper den kontrollen innan bearbetning
påbörjas. Toppar är ett helt eget kapitel när det
gäller bearbetning, nämner inget om detta på denna sida.t.
Blocket
Cylinderborren skall vara så optimal som det är praktiskt
möjligt. Använd en motorverkstad som uppfyller detta. Stressplattor
och alla ramlager överfall på plats dragna till rätt
moment är inte overkill, utan tvärt om ett bevis på
att motorverkstan tar detta på fullt allvar. Lämna med kolvarna
och kolvringar då du lämnar blocket för borrning. Se
till att du har tillverkarens specifikationer på både kolv/kolvringar.
Ramlager lägen skall ligga i linje och utan vinkel fel. Dessutom
skall varje ramlager läge innehålla korrekthet på rundhet
och inom diameteravvikelse. Detta är absolut krav vid en performance
maskin. När vevaxeln är monterad ska den rotera mycket lätt.
Du måste ha full koll på spelet i alla lagerlägen.
Axiallagret är en del av något av ramlagern och har samma
kravbild
Cylinderhöjden är viktig även vid en renovering, Det
viktiga är att alla "cylindrar" är lika höga.
Vanligtvis så är höjden något högre en specifikation,
men detta kan du leva med om bara mindre skillnad finns mellan cylindrarna.
I och med att du mäter detta så kan du räkna ut ett
korrekt kompressionsförhållande för din motor. Det viktiga
är att du har kontroll på hur det förhåller sig
på just din motor. Vid en performance maskin så skall detta
bearbetas till korrekthet om avvikelse finns
Kamlagerlägen ska precis som ramlagren ligga i linje o.s.v. Det
som skiljer kamlager och ramlager/vevlager är att montaget av kamlagren
har större betydelse för slut resultatet än vad en mindre
avvikelse av lagerläget ger. Kamaxeln skall gå mycket lätt
i sin lagring gör den det och du inte upptäckt någon
synbar defekt under demontage/montage så är det fullt tillräckligt.
Om du monterat en rullkam och tuffare fjädrar se till att du har
lager som klarar denna påfrestning. Titta också om tillverkaren
förordar att du byter drev på fördelaren.
Vevaxeln
• Se till att du får slaget kontrollerat på varje
släng
• Lagerlägen skall vara cylindriska
• Lagerlägen skall vara inom rätt tolerans på
diametern
• Lagerytan skall ha rätt ytfinhet, i vissa fall kan en
polering vara på sin plats
• Radier skall vara korrekta
• Justera (öka) radien mellan oljekanaler och lagerytor
Övrigt
Det är uppenbart att en korrekt genomförd bearbetning ger;
mer effekt och ökad hållbarhet ett mer kostnadseffektiv sätt
att hitta effekt är svårt att identifiera. Om du tänker
kosta på din renovering eller byggnation en betydande summa SEK.
Gör inga avsteg från kvalitén på bearbetningen!
Detta tillsammans med en korrekt plan är grunden till den motor
du så gärna vill ha...
|