Renovera vs Bygga nytt
På min hemsida nämns både renovering och byggnation,
varför då? Är det skillnad på att bygga en motor
och att renovera en motor?
Ja, jag gör en skillnad på renovering och byggnation (se
nedan). Det är lättare att göra en grundplan om man bestämmer
sig för vad man vill ha; en renovering eller ett bygge. En renovering
kan många gånger vara lika utmanande (eller mer) som ett
bygge.
En renovering mot original med alla gjutnummer och tillverknings id
på rätt plats är både stimulerande och lärorikt.
Men en bra bearbetning, korrekta spel, en riktig lackering och rätt
utrustning blir slutresultatet många gånger en alldeles
underbar motor. Behåll din originalmotor intakt, om du vill ha
mer effekt så bygg en separat motor.
Att renovera
sin motor innebär (för mig):
Att alla ingående delar/spel/lägen/toleranser kontrolleras.
Och vid avvikelse från specifikation genomförs åtgärder
så att dessa innehålls. Detta innefattar även utrusningen
som direkt är kopplad till/på motorn som generator, startmotor,
fördelare, grenrör, motorfästen, målning.
Vid en renovering kan du ofta använda leverantörens uppgifter
och specifikationer och du vet vad du kommer att få i fråga
om effekt, moment, bränsle förbrukning.
Du kan också fortsätta att använda din gamla växellåda,
växelväljare, gasreglage och motorfästen. Dessutom passar
de på sin gamla plats utan modifieringar, så det finns många
fördelar med en renovering.
Att bygga en motor innebär
(för mig):
Att man gör avsteg från original konceptet. Det kan vara
allt från att bygga med nytillverkade eftermarknads produkter
eller en kombination med en befintlig motor.
När en motor byggs så ställs samma eller högre
krav på ingående delar/spel/lägen/toleranser än
vid en renovering. För nästan alltid så är skälet
till att bygga en motor att mer moment och effekt vill plockas ut.
Vid ett motorbygge så måste allt kontrolleras på
ett helt annat sätt då det ofta inkräktar på de
utrymmen (spel och toleranser) som finns ett röra sig på.
Dessutom kanske planen är att kombinera delar från olika
motorer. Det kanske också är frågan om att byta växellåda,
utväxling, fästen, avgassystem. Då måste detta
noggrant studeras innan bygget kan starta och avslutas med framgång.
Övrigt
Många väljer att stoppa in en lite vassare kam, annat insug,
större förgasare, nya ventilkåpor, ny luftrenare o.s.v.
Om du väljer detta så spar dina originaldelar om du är
så lyckligt lottad att de är på plats när du börjar
din modifiering.
Vill du ha mer effekt, helt enkelt en brutalare motor så bygg
den från grunden och spar din original motor.
Möjligheten att komma till en slutlösning som du är nöjd
med är klart större.
|