|
Toppar
Om du ska göra en renovering; Ta ställning
till om stålsäten skall monteras på avgassätet
eller ej.
I denna fråga går nödvändigheten av detta isär.
Om du använder din bil något hundratal mil per år eller
mindre och topparna vid renovering är i mycket gott skick så
kan det vara möjligt att hoppa över denna åtgärd.
Men om säten och ventiler är ordentligt
åtgångna så kanske det är vettigt att även
fräsa in ringar.
I övrigt så gäller det att åtgärda de avvikelser
som finns.
Det är också rätt gott om begagnade delar på marknaden
som kan vara ett alternativ om dina toppar är ordentligt nergångna
eller påvisar någon allvarlig defekt. Om det inte är
en renovering med gjutnummer matchning.
Om du gör ett motorbygge så öppnar
sig helt andra frågor.
- Här är valet av toppar helt avgörande, både
prestandamässigt och påverkan på val av kolvar, insug,
förgasare, grenrör, kamaxel, stötstänger, vipparmar,
vipparmsbryggor.
- På ett antal av motorserierna finns ett stort utbud av eftermarknads
toppar i aluminium. Detta bör vara ditt första hands val.
Många gånger så är inköpspriset på
dessa klart konkurrenskraftigt. Skanna marknaden noga och se vad som
finns till din motor.
- Om valet ändå faller på vad som en gång fanns
att tillgå i fråga om performance toppar till din motor
så titta på vad som finns.
Det är ofta möjligt att hitta något som ger en lösning
som kommer att fungera.
- Det är alltid bra (läs nödvändigt) att veta
hur mycket toppen flödar vid olika lyfthöjd på ventilen.
Detta underlättar val av annan utrustning och din väg till
framgång blir lättare.
Övrigt
En viktig faktor i valet av toppar är kompressionsförhållandet.
Motorn måste byggas utifrån ett förutbestämt kompressionsförhållande
sen kan slutresultatet variera med några % avvikelse, men inte
mer.
Kompressionsförhållandet skall finnas i din grundplan. Detta
är helt avgörande vid val av toppar och kolvar. Har du tänkt
i banorna att göra en strokning så påverkar även
detta ditt kompressionsförhållande.
|