:: Startsida
:: Aktuellt
:: Teknisk info
  Om AAE
Renovera vs
bygga nytt
  Grundplan
Innan start
  Maskinbearbet.
Block
Strokning
Kolvar
Balansering
Kamdrivning
och ventiler
Toppar
Avgassystemet
Oljesystemet
  Kylsystemet
  Tändsystemet
  OFP
:: Turn-key
:: Dokumentation
:: Montering
:: Renoverade motorer
:: Till Salu
:: Partners
:: Kontakt
:: AAE Energi

Kamdrivning och ventiler

Om du tänker dig en renovering, så räcker det med att byta de delar som inte uppfyller toleranser och krav. I vissa fall kan det dock vara aktuellt att titta lite extra på några specifika punkter även vid en renovering.


Om du funderar på att bygga en motor. Så fundera över detta.

  • Kamdrivning, mitt förslag är att du alltid ska uppgradera.
  • Det finns en hel del kompletta kit som innehåller, kam, kamdrivning, lyftare och ventilfjärdar med låsning.
    Fördelen med dessa är att du vet att de olika delarna passar inbördes. Men du måste kontrollera att de passar med ditt val av toppar och kolvar.
  • Kam, studera de lika alternativen, mekaniska, hydrauliska och rullvarianter av dessa. Du måste ha klart för dig vilken smörjning som ditt block är borrat för med avseende på lyftar typ.
  • Se till att du får med ett kamkort vid köp av kamaxel. Jag gör alltid gradering av kammen (ICL) på alla motorer. Denna återfinns vid leverans i Blue-printing protokollet.
  • Stötstänger, om du planerar högre rpm och hårdare fjädrar så byt till en tuffare stång. Eller, kontrollera om du kan beställa den längden som du behöver efter att du kontrollerat den korrekta längden under bygget.
  • Stabilisering av stötstången i dess rörelse område. Detta är ofta en bra åtgärd och till flera motorer finns färdiga satser att köpa. Titta om det finns till ditt val av toppar.
  • Vipparmar, dessa bör uppgraderas då standard vippor på många motorer inte är lämpade för högre rpm.
  • Du måste ha koll på vilken ratio dina vippor har som standard och om det är lämpligt att öka detta något.
  • Vad du än gör för val så kan det lätt rulla ett antal tusenlappar kring denna funktion i motorn. Det är viktigt att göra rätt avvägning på vad du väljer att stoppa i och vad du räknar med att plocka ut ur din motor med avseende på rpm, kW och Nm

Övrigt

Tänk igenom detta ordentlig så du har klart för dig hur ditt val påverkar övriga val och vad du önskar att få ut av ditt bygge. Lägg in ditt slutgiltiga val i din plan och budget. Detta tillsammans med valet av toppar kan vara ett av de viktigare valen du gör, för att få den motor du önskar i slutänden.

 

 
v8@aaengineering.se | Arne Andersson | Myrby Viksta 26 | 018-352326 | 0768-147 284
Copyright © 2008 AA Engineering AB