:: Startsida
:: Aktuellt
:: Teknisk info
  Om AAE
Renovera vs
bygga nytt
  Grundplan
Innan start
  Maskinbearbet.
Block
Strokning
Kolvar
Balansering
Kamdrivning
och ventiler
Toppar
Avgassystemet
Oljesystemet
  Kylsystemet
  Tändsystemet
  OFP
:: Turn-key
:: Dokumentation
:: Montering
:: Renoverade motorer
:: Till Salu
:: Partners
:: Kontakt
:: AAE Energi

Strokning

Om du tänker dig en renovering, så behöver du inte ta med detta i din plan.


Om du vill göra ett bygge; så kan du ta en riktig funderare på detta.

  • Du bör ha minst ett strokningsalternativ med i din plan.
  • Du behöver ha koll på om ditt vevparti är internt eller externt balanserat.
  • Det finns många eftermarknads kits som både är prisvärda och kvalitativa. Titta på vad som finns till ditt bygge
  • Oavsett om du ökar eller minskar slaget i blocket så titta på hur detta påverkar ditt kompressionsförhållande.
  • Din plan bör minst innehålla två spår, ett spår med de delar du har och en plan med ett strokningsalternativ.
  • Fundera igenom hur ditt val påverkar val av toppar och kamaxel. Detta är centralt i ditt bygge och skall specifierat i din grundplan. Så gör en kolla i grundplanen och se om ditt förslag på strokning stämmer med dina intentioner.

Övrigt

Strokning är i vissa lägen en mycket intressant väg, i några byggen kan även en negativ strokning vara att föredra dvs. att slaget minskas till förmån för rapphet och respons.

Om du vill öka eller minska motorns slag spelar ingen roll bara du vet vad detta kommer att medföra för just ditt motorbygge Det kan t.ex visa sig att vitala roterande delar i motorn allvarligt skadats och då är det lätt att aktualisera "strokningsspåret". Eller att det inte är lämpligt att slipa lagerytor mer än vad som redan är gjort.

Om du siktar på mer pulver så bör inte veven vara slipad mer än till första underdimension.


 
v8@aaengineering.se | Arne Andersson | Myrby Viksta 26 | 018-352326 | 0768-147 284
Copyright © 2008 AA Engineering AB