:: Startsida
:: Aktuellt
:: Teknisk info
  Om AAE
Renovera vs
bygga nytt
  Grundplan
Innan start
  Maskinbearbet.
Block
Strokning
Kolvar
Balansering
Kamdrivning
och ventiler
Toppar
Avgassystemet
Oljesystemet
  Kylsystemet
  Tändsystemet
  OFP
:: Turn-key
:: Dokumentation
:: Montering
:: Renoverade motorer
:: Till Salu
:: Partners
:: Kontakt
:: AAE Energi

Toppar

Om du ska göra en renovering; Ta ställning till om stålsäten skall monteras på avgassätet eller ej.
I denna fråga går nödvändigheten av detta isär. Om du använder din bil något hundratal mil per år eller mindre och topparna vid renovering är i mycket gott skick så kan det vara möjligt att hoppa över denna åtgärd. Men om säten och ventiler är ordentligt
åtgångna så kanske det är vettigt att även fräsa in ringar.

I övrigt så gäller det att åtgärda de avvikelser som finns.
Det är också rätt gott om begagnade delar på marknaden som kan vara ett alternativ om dina toppar är ordentligt nergångna eller påvisar någon allvarlig defekt. Om det inte är en renovering med gjutnummer matchning.

Om du gör ett motorbygge så öppnar sig helt andra frågor.

  • Här är valet av toppar helt avgörande, både prestandamässigt och påverkan på val av kolvar, insug, förgasare, grenrör, kamaxel, stötstänger, vipparmar, vipparmsbryggor.
  • På ett antal av motorserierna finns ett stort utbud av eftermarknads toppar i aluminium. Detta bör vara ditt första hands val.
    Många gånger så är inköpspriset på dessa klart konkurrenskraftigt. Skanna marknaden noga och se vad som finns till din motor.
  • Om valet ändå faller på vad som en gång fanns att tillgå i fråga om performance toppar till din motor så titta på vad som finns.
    Det är ofta möjligt att hitta något som ger en lösning som kommer att fungera.
  • Det är alltid bra (läs nödvändigt) att veta hur mycket toppen flödar vid olika lyfthöjd på ventilen. Detta underlättar val av annan utrustning och din väg till framgång blir lättare.

Övrigt

En viktig faktor i valet av toppar är kompressionsförhållandet. Motorn måste byggas utifrån ett förutbestämt kompressionsförhållande sen kan slutresultatet variera med några % avvikelse, men inte mer.
Kompressionsförhållandet skall finnas i din grundplan. Detta är helt avgörande vid val av toppar och kolvar. Har du tänkt i banorna att göra en strokning så påverkar även detta ditt kompressionsförhållande.

 

 
v8@aaengineering.se | Arne Andersson | Myrby Viksta 26 | 018-352326 | 0768-147 284
Copyright © 2008 AA Engineering AB