:: Startsida
:: Aktuellt
:: Teknisk info
  Om AAE
Renovera vs
bygga nytt
  Grundplan
Innan start
  Maskinbearbet.
Block
Strokning
Kolvar
Balansering
Kamdrivning
och ventiler
Toppar
Avgassystemet
Oljesystemet
  Kylsystemet
  Tändsystemet
  OFP
:: Turn-key
:: Dokumentation
:: Montering
:: Renoverade motorer
:: Till Salu
:: Partners
:: Kontakt
:: AAE Energi

Renovera vs Bygga nytt

På min hemsida nämns både renovering och byggnation, varför då? Är det skillnad på att bygga en motor och att renovera en motor?
Ja, jag gör en skillnad på renovering och byggnation (se nedan). Det är lättare att göra en grundplan om man bestämmer sig för vad man vill ha; en renovering eller ett bygge. En renovering kan många gånger vara lika utmanande (eller mer) som ett bygge.

En renovering mot original med alla gjutnummer och tillverknings id på rätt plats är både stimulerande och lärorikt. Men en bra bearbetning, korrekta spel, en riktig lackering och rätt utrustning blir slutresultatet många gånger en alldeles underbar motor. Behåll din originalmotor intakt, om du vill ha mer effekt så bygg en separat motor.

Att renovera sin motor innebär (för mig):

Att alla ingående delar/spel/lägen/toleranser kontrolleras. Och vid avvikelse från specifikation genomförs åtgärder så att dessa innehålls. Detta innefattar även utrusningen som direkt är kopplad till/på motorn som generator, startmotor, fördelare, grenrör, motorfästen, målning.

Vid en renovering kan du ofta använda leverantörens uppgifter och specifikationer och du vet vad du kommer att få i fråga om effekt, moment, bränsle förbrukning.

Du kan också fortsätta att använda din gamla växellåda, växelväljare, gasreglage och motorfästen. Dessutom passar de på sin gamla plats utan modifieringar, så det finns många fördelar med en renovering.

Att bygga en motor innebär (för mig):

Att man gör avsteg från original konceptet. Det kan vara allt från att bygga med nytillverkade eftermarknads produkter eller en kombination med en befintlig motor.
När en motor byggs så ställs samma eller högre krav på ingående delar/spel/lägen/toleranser än vid en renovering. För nästan alltid så är skälet till att bygga en motor att mer moment och effekt vill plockas ut.

Vid ett motorbygge så måste allt kontrolleras på ett helt annat sätt då det ofta inkräktar på de utrymmen (spel och toleranser) som finns ett röra sig på. Dessutom kanske planen är att kombinera delar från olika motorer. Det kanske också är frågan om att byta växellåda, utväxling, fästen, avgassystem. Då måste detta noggrant studeras innan bygget kan starta och avslutas med framgång.

Övrigt

Många väljer att stoppa in en lite vassare kam, annat insug, större förgasare, nya ventilkåpor, ny luftrenare o.s.v.
Om du väljer detta så spar dina originaldelar om du är så lyckligt lottad att de är på plats när du börjar din modifiering.

Vill du ha mer effekt, helt enkelt en brutalare motor så bygg den från grunden och spar din original motor.
Möjligheten att komma till en slutlösning som du är nöjd med är klart större.

 
v8@aaengineering.se | Arne Andersson | Myrby Viksta 26 | 018-352326 | 0768-147 284
Copyright © 2008 AA Engineering AB