|
Block
Om du tänker dig en renovering, så
räcker det med att ditt block är i fullgott skick.
Måste blocket kasseras av någon anledning så kan jag
hjälpa dig med att hitta ett alternativ.
Det finns fall där man vill spara sitt originalblock, men att det
är så skadat att det måste fodras. Välj då
en motorverkstad som har stor erfarenhet av detta.
En identifiering av blocket skall alltid göras. Det är inte
ovanligt att det är en helt annan motor än vad som uppgetts
vid ägarbytet.
I motordokumentationen jag levererar med varje motor så är
allt identifierat och verifierat och några eventuella missförstånd
behöver ej uppstå på den motorn framledes.
Om du tänker dig ett bygge. Du måste ha
klart för dig vilka påfrestningar som du kommer att utsätta
din motor för.
Titta i din grundplan.
- Var noggrann med ditt val av block
- Håller ditt block som du redan har.
- Gör en research på vad du vill ha.
- Leta i första hand efter ett block som inte är borrat
tidigare. Mät alltid cylinderborren innan du köper ett block.
- Lär dig gjutnummer på de block som är vägen
till framgång.
- Vilka block har fyrbultade ramlageröverfall som standard.
- Vilka block har en högre kvalité på gjutningen,
ofta en högre inblandning av Nickel.
- Vilka andra förstärkningar finns och hur kan du identifiera
dessa.
- Att du kan identifiera de block som är vägen till framgång
är en central punkt, nöj dig inte med att säljaren
uppger att det är ett block av en viss typ.
- När du hittat ditt block så besikta det noga. Jag hjälper
dig gärna med en besiktning eller att jag tar fram det block
som du söker.
- Köp inte ett tomt block som är färdigborrat för
en viss dimension, du låser dig för både typ av kolv
och val av ringar.
Övrigt
Sen går det ju ofta att köpa ett nytt eftermarknadsblock.
Men det går fortfarande att finna ett begagnat alternativ som är
tillräckligt bra och klart billigare. Utbudet av bra ämnen i
USA är varierande beroende på vad du söker, det finns
också en del bra ämnen i Sverige.
|