|
|||||||||||||
OFP (oförstörande provning) Om du tänker dig en renovering och motorn inte har påvisat några betänkligheter med läckage eller annat som varit påtagligt så räcker det ofta med en visuell kontroll av alla delar och lägen under demontage. Det som kan vara aktuellt är en provtryckning eller penetrant av toppar, block och vevaxel som är en snabb och rätt billig kontroll på att allt står rätt till. En tjockleksmätning av cylinderväggarna innan en borrning
är att fördra, men oftast är det kvitto nog att motorn
fungerat OK innan renovering.
Övrigt En gjutdefekt (sugning, förorening, porer) kan penetrant vara bättre på att lokalisera. Magnetpulver är bra på sprickor i "dolda" utrymmen. En spricka i en vevaxel hittar du med båda metoderna. Att visuellt granska alla delar är av yttersta vikt.Om du handlar begagnat så försök att göra en OFP innan köpet fullbordas, eller att köpet kan hävas om defekter påvisas. Vattensidan i block och toppar måste alltid besiktas så bra det går. Det finns alltid kanter, radier, hålbilder och föroreningar som kan avlägsnas/justeras för att förbättra flöde och avkylning.
|
|||||||||||||
v8@aaengineering.se
| Arne Andersson | Myrby Viksta 26 | 018-352326
| 0768-147 284 Copyright © 2008 AA Engineering AB |