Oljesystemet
Om du gör en renovering; se till att alla ingående
delar är i fullgott skick.Det som kan vara aktuellt är att
justera hålbild för lager om dessa inte är korrekta.
samt att förbättra radier i borrningar till pump och mellan
pump / filter.
Jag kontrollerar alltid avstånd mellan pickup och oljetråg.
Budgetera alltid för en ny pump och en ny pickup.
Om du gör ett bygge. tänk på detta.
- Om du funderar på oljekylare, så är det fördel
(krav) att öka oljevolymen. Vilket innebär att du behöver
budgetera för ett nytt större oljetråg.
- Budgetera för en kraftfullare drivning av oljepumpen.
- En "stänkskärm" mellan oljeytan i tråget
och vevaxeln kan vara en god investering.
- Ett par motorserier behöver förstärkas på någon
punkt då historien visat att det finns inbyggda svagheter.
Ta reda på om din motor innehåller några och i så
fall vilka.
- Om du tänkt byta till en pump med högre flöde och/eller
tryck så kommer den bara att ge full verkan om anpassning utförs
på de sektioner som blir begränsande.
- Hela systemet måste planeras innan det är möjligt
att göra en förändring med framgång. Tänk
helhet och budgetera.
Övrigt
Det jag alltid gör är att ta bort alla oljepluggar
så det är möjligt att få rent i alla kanaler och
borrningar.
Jag kontrollerar alltid att lager och oljekanalen till lager stämmer
i hålbild.
Jag tittar även på om det finns gjutkanter eller annat som
hindrar oljan att snabbt rinna tillbaka till oljetråget.
Många gånger slipar jag bort sintringar och gjutkanter i
returkanler från topparna och området runt lyftarborrens
garnityr även
på en standard motor.
I övrigt görs modifikationer/optimeringar utifrån vad
vi kommer överens om...
|